بازگشت به مقالات تخصصی
تفاوت بین مودم، روتر و نقطه دسترسی(Access Point) چیست

تفاوت بین مودم، روتر و اکسس پوینت چیست؟

تفاوت مودم و روتر

تفاوت بین مودم، روتر و اکسس‌پوینت چیست؟ ممکن است اتصال به اینترنت، ساده به نظر برسد، به طوری که شما به راحتی به Wi-Fi خود متصل می‌شوید و سپس به شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت‌های مختلف سر می‌زنید و هرآنچه را که دوست دارید، دانلود می‌کنید. اما هنگامی که مشکلی پیش می‌آید یا زمانی که نیاز باشد تجهیزات خود را به تجهیزات سریعتر ارتقا دهید، نیاز پیدا می‌کنید درباره تفاوت بین این تجهیزات و اصطلاحات مربوط به آن‌ها اطلاعات بدست آورید. معمولا زمانی که اینترنت قطع و وصل می‌شود اولین کاری که انجام می‌دهیم، خاموش و روشن کردن دستگاه مودم می‌باشد. 

آیا تفاوت بین مودم و روتر را نمی‌دانید؟ مطمئن نیستید که یک نقطه دسترسی در مقایسه با یک سوئیچ چه کاری انجام می‌دهد؟ در اینجا خلاصه‌ای از تجهیزات اولیه شبکه را برایتان توضیح می‌دهیم که خانه شما را به اینترنت متصل نگه می‌دارد و تفاوت بین مودم و روتر، Access Point و سوئیچ توضیح داده شده است. اگر بخواهیم به طور خلاصه درباره تفاوت روتر و مودم توضیح دهیم، می‌توان گفت تفاوت اصلی بین مودم و روتر این است که یک مودم شما را به اینترنت متصل می‌کند و یک روتر اتصال اینترنت را بین دستگاه‌های شما توزیع می‌کند. روتر به خودی خود شما را به اینترنت متصل نمی کند. دانستن تفاوت بین مودم و روتر هنگام تنظیم اینترنت و شبکه خانگی بسیار مهم است قبل از توضیح این تجهیزات، توضیح مختصری درباره ISP می‌دهیم.

ISP چیست

ISP که مخفف کلمه مخفف Internet Service Provider به معنی ارائه دهنده خدمات اینترنت  می‌باشد. به طور معمول، ارائه دهنده خدمات اینترنت شما (ISP) یک مودم را با هزینه ماهیانه به شما پیشنهاد می‌کند. بسته به اینکه از کدام ISP استفاده می‌کنید، ممکن است بتوانید مودم خود را بخرید و مقداری پول پس‌انداز کنید. توجه داشته باشید که یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت خود نیز می‌تواند بخشی از یک شرکت ISP بزرگ‌تر باشد. در ایران شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت مختلفی وجود دارد که می‌توانید با بررسی خدمات آن‌ها، مقدار هزینه دریافتی و موارد دیگر، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت مورد نظر خود را انتخاب کنید. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به مخابرات، صبانت، آسیاتک، پارس آنلاین و … نام برد.

مودم شما را به اینترنت متصل می‌کند​

مودم شما را به اینترنت متصل می‌کند!

به زبان ساده می‌توان گفت مودم دروازه شما به اینترنت می‌باشد. درواقع، یک کابل، فیبر نوری یا خط تلفن از محله شما، به خانه شما می‌آید و به مودم شما متصل می‌شود. به صورتی که مودم، 1 و 0 های دیجیتال را از کامپیوتر شما به اطلاعات آنالوگ برای انتقال کابل یا سیم تلفن به دنیا ترجمه می‌کند و سیگنال‌های آنالوگ دریافتی را به همان روش ترجمه می‌کند. این فرآیندها به ترتیب Modulator و Demodulator نامیده می‌شود. به این صورت، مودم نام خود را از این دو فرآیند Modulator و Demodulator می‌گیرد. شما باید سرعت مودم خود را با سرعت ارائه شده توسط ISP بررسی کنید. این بسیار مهم می‌باشد، زیرا اگر ISP شما سرعت دانلود 300 مگابیت در ثانیه را به شما ارائه می‌دهد و مودم شما فقط می‌تواند 100 مگابیت در ثانیه را تحمل کند، به طور جدی پتانسیل اتصال اینترنت خود را محدود خواهید کرد. به همین ترتیب، اگر ISP شما سرعت 300 مگابیت در ثانیه را ارائه می‌دهد، خرید مودمی که سرعت بیشتری از آن ارائه می‌دهد، هیچ فایده ای ندارد زیرا شما به سرعت ارائه شده توسط ISP خود محدود خواهید شد.

روتر دستگاه‌های شما را به مودم متصل می‌کند!!

اگر فقط یک کامپیوتر در خانه خود داشته باشید، می‌توانید آن را مستقیماً با کابل اترنت به مودم وصل کنید و و از طریق آن به اینترنت متصل شوید. اما اکثر مردم  در خانه خود بیش از یک کامپیوتر دارند. همچنین به غیر از کامپیوتر، گوشی‌های هوشمند، تبلت ها، کتابخوان‌های الکترونیکی و بسیاری از دستگاه‌های دیگر نیز می‌باشند. بنابراین، روتر بسیار مهم می‌باشد. مودم‌های مستقل قادر به ارسال همزمان داده ها به چندین دستگاه نمی‌باشند. آنها معمولاً فقط یک پورت اترنت دارند و فقط یک آدرس IP تولید می‌کنند که مکان شما را در اینترنت شناسایی می‌کند (مثلاً مانند آدرس خیابان شما در دنیای واقعی). یک روتر همه دستگاه‌های خانه شما را از طریق کابل‌های اترنت یا Wi-Fi به یکدیگر متصل می‌کند و سپس به مودم متصل می‌شود.

روتر دستگاه‌های شما را به مودم متصل می‌کند

عملکرد روتر به این صورت می‌باشد که به هر دستگاه آدرس IP داخلی خود را می‌دهد که از آن برای هدایت ترافیک بین آنها استفاده می‌کند. اگر آدرس IP مودم شما مانند آدرس خیابان یک ساختمان باشد، آدرس IP داخلی روتر شما مانند شماره آپارتمان می‌باشد. مودم شما اطلاعاتی را از اینترنت دریافت می‌کند، آن را به روتر می‌فرستد و روتر آن را به کامپیوتری که درخواست کرده است ارسال می‌کند. شبکه ایجاد شده توسط روتر شما به عنوان یک شبکه محلی یا LAN شناخته می‌شود و شما را به یک شبکه گسترده تر یا WAN متصل می‌کند. در بیشتر موارد، WAN شما برای همه مقاصد، اینترنت می‌باشد. توجه داشته باشید که همه روترها دارای Wi-Fi نمی‌باشند.  برخی  روترها فقط کامپیوترها را با کابل‌های اترنت متصل می‌کنند. اینجاست که تجهیزات بعدی وارد می‌شود!

اکسس پوینت اتصال بیسیم را اضافه می‌کند

در گذشته، همه کامپیوترها از طریق سیم‌های درهم و برهم به اینترنت متصل می‌شدند. با این حال، امروزه ما این توانایی را داریم که همه آن دستگاه‌ها را از طریق Wi-Fi به شبکه خانگی شما متصل کنیم. برای انجام این کار، به چیزی برای پخش سیگنال بیسیم نیاز داریم.  اکسس پوینت یا نقطه دسترسی بیسیم معمولاً از طریق اترنت به روتر شما متصل می‌شود و از طریق فرکانس‌های بیسیم با دستگاه‌های بدون اترنت شما ارتباط برقرار می‌کند. اکثر کاربران خانگی روترهایی با نقاط دسترسی بیسیم داخلی دارند، اما نقاط دسترسی مستقل هنوز برای مشاغل رایج می‌باشد، زیرا می‌توانید چندین نقطه دسترسی را با هم جفت کنید تا شبکه خود را در یک منطقه بزرگ گسترش دهید.

سوئیچ کامپیوترهای اضافی را به روتر متصل می‌کند!

همه روترها با پورت‌های اترنت داخلی عرضه می‌شوند، اما بسته به اندازه و کلاس روتری که خریداری می‌کنید، ممکن است به اندازه کافی برای وصل کردن همه دستگاه‌های خود نداشته باشید. به خصوص در عصر فناوری خانه‌های هوشمند، که اغلب به تعداد زیادی و سخت نیاز دارند. اگر پورت های اترنت روی روتر شما تمام شد، یک سوئیچ می‌تواند پورت‌های اترنت بیشتری را به شبکه شما اضافه کند. شما فقط دستگاه‌های اضافی خود را به سوئیچ وصل کنید، سوئیچ را به روتر خود وصل کنید و آن‌ها در شبکه شما ظاهر می‌شوند.

توجه داشته باشید که برای استفاده از سوئیچ به روتر نیاز دارید. سوئیچ نمی‌تواند آدرس‌های IP را اختصاص دهد یا شبکه‌ای مانند روتر شما ایجاد کند، بلکه فقط به عنوان یک پلیس ترافیک برای سیگنال‌هایی که از طریق آن ارسال می‌شوند عمل می‌کند. علاوه بر این، یک سوئیچ را با یک هاب اشتباه نگیرید، که تقریباً یکسان به نظر می‌رسد، اما بسیار متفاوت عمل می‌کند. درواقع یک هاب به جای مسیریابی ترافیک بین چندین دستگاه، صرفاً یک سیگنال ورودی را می‎گیرد و آن را در همه دستگاه‌های موجود در هاب کپی می‌کند. این موارد در مصارف خانگی مدرن غیر معمول می‌باشند.

سوئیچ کامپیوترهای اضافی را به روتر متصل می‌کند

این ویژگی‌ها را می‌توان در یک واحد ترکیب کرد

هر کسی یک مودم، روتر و نقطه دسترسی جداگانه در خانه خود ندارد. این روزها، بسیاری از این ویژگی ها را خواهید دید که در یک دستگاه ترکیب شده اند. به عنوان مثال، همانطور که در بالا ذکر کردیم، اکثر مردم از روترهای بیسیم استفاده می‌کنند که یک روتر را با یک نقطه دسترسی بیسیم ترکیب می‌کنند. بسیاری از مردم حتی از واحدهای ترکیبی مودم/روتر استفاده می‌کنند که شامل یک مودم، روتر، و نقطه دسترسی بیسیم همه در یک دستگاه می‌باشد. درواقع، اینها می‌توانند باعث صرفه جویی در فضا و حذف برخی از سیم‌ها شوند، اما درست مانند شامپو و نرم کننده، برخی افراد دوست دارند این دستگاه‌ها را جدا نگه دارند، زیرا امکان انتخاب‌های بیشتری را فراهم می‌کند. بنابراین شما می‌توانید برای اتصال به اینترنت از این تجهیزات به صورت جداگانه یا ترکیبی استفاده کنید.

کلام آخر

در این مقاله بطور کامل به تفاوت مودم، روتر، اکسس پوینت و حتی سوییچ پرداختیم. اگر این مقاله را بعنوان راهنمایی برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه کردید، احتمالا جواب خود را گرفته‌اید. اما توصیه می‌شود برای خرید، با متخصصین نیکوکام تماس بگیرید تا بهترین Device را برای تامین نیازهایتان به شما پیشنهاد دهند.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به مقالات تخصصی